En af de travleste måneder i løbet af operettesæsonen ... Efterårets indtog er umiskendeligt, og de mørkere eftermiddage og aftener spenderes typisk i kulturlivets tegn.
I OperetteKompagniets regi fik vi sendt endnu en udgivelse ordentligt afsted. Det nye bind i Danacords serie omhandlende Herman D. Koppels værker, Composer & Pianist - vol. 7 (øverst mf.), blev først passende præsenteret ved den sjællandske nordkyst, hvor mange danske jøder som bekendt måtte tage flugten over sundet for præcis 80 år siden. På selve Hermans 35-års fødselsdag tog den lille familie på fire (fem inkl. en kommende søn i hustruens mave!) afsted - og på hans 115-års af slagsen fornylig releasede et lille hold på syv, der bl.a. talte en datter, et barnebarn og et oldebarn, ovenstående publicering i en udsolgt Mørdrup Kirke i Espergærde Musikforening. En uge efter veksledes markeringen til en københavner-begivenhed, da Det Danske Sangselskab lagde hus til på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium (øverst tv.). P2 Puls var ikke sen til at lade en sådan milepæl gå upåagtet hen og både interviewede Lone og Thomas Peter Koppel i anledningen og spillede flittigt skæringer fra albummet i dagene op til.
En fejring, hvis inspiration blev til i lyset af en anden fortælling om familien med det berømte efternavn, nemlig den i biografien Vær ikke kræsen - kunstner & iværksætter, var den ene direktør-for-det-heles 50-års jubilæum. Man kan spørge sig selv, hvordan dét lige går til?! De første par sider i bogen behandler barneudøveren Thomas og det aspekt, at han første gang stod på de skrå brædder som 8-årig og bidrog med sin klare drengesopran i rollen som Gherardino i Puccinis Gianni Schicchi på Sydney-Operaen. Og nej, han var ikke hyret til at komme ned og indtage partiet som sådan ... hans forældre var engageret som General Manager henholdsvis medlem af sangerkorpset på matriklen og var således flyttet down under med deres kuld bestående af tre børn - et ophold, der skulle løbe op i næsten seks år. Men altså, allerede i oktober 1973 stiftede den kommende tenor bekendtskab med scenen, og det er nu med lidt hurtig hovedregning hele fem dekader siden. Aftenen i Metronomen på Frederiksberg (øverst th.) bød på signifikante arier og sange fra en efterhånden lang karriere - de 23 af årene tilbragt på Det Kongelige Teater og endnu flere i operettens tjeneste. Ved sin side havde jubilaren sin faste makker bag tangenterne og partner-in-crime i firmaet til bevarelse af trefjerdedelstaktens ve og vel, Carol Conrad.
Kun et par dage efter kunne nye propper springe, da den traditionelle Fest på Frederiksberg - Seniorernes Dag løb af stabelen i rådhushallens ædle rammer (midten tv., mf. og th.). Efter en afstikker til Tivolis Koncertsal i 2022 lød de festlige toner atter dér, hvor samarbejdet med Danske Seniorer startede tilbage fra før coronaens tid. Kvartetten var på plads, og gæsterne, Signe Asmussen og Jonathan Koppel, fortryllede os, som de gjorde adskillige steder rundt omkring i riget, da showet var på turné i foråret. Bydelens unge borgmester er en ivrig influencer på Instagram og postede det ene klip efter det andet på mediet.
I tre dage medio oktober var OperetteKompagniet for en sjælden gangs skyld lagt øde og ikke repræsenteret indenfor landets grænser. Carol fløj i sin egenskab af nodearkivar på nationalscenen til konference på Island, og Thomas smuttede til Wien med sin nye `rejse-pusher´ for at underholde for fodboldklubben AGFs sponsorer og bestyrelse (nederst tv.). Heldigvis nåede han lige akkurat hjem til sønnikes debut som Tamino i Tryllefløjten på Operaen (nederst mf.).
Foredrag, begravelser, bryllupper - og en sidste filmfremvisning i rækken, Det´ lunt i Nat - Danske Operetteperler, er det også blevet til (nederst th.). Ligesom havefolket fra sommerens Tisvilde har gentaget dets program i musikforeninger i både Greve og Ballerup.
Watch out for november - det fortsætter!
(Billetstatus på The Brantelids i Metronomen d. 5.: vi snakker 3 resterende billetter ...
og til OperetteChat: Koppel møder Beck samme sted d. 12.: 15 ledige pladser endnu!)
Comments