top of page

Kompagniet i NOVEMBER ...


Endnu en lige dele givende og modtagende tid, hvad angår indhold i og feedback på vore forskellige udbud! Og så er det jo den sidste måned, inden den står på først de mange juleaktiviteter, siden den tiltrængte fred - der sænker sig fortjent ned over os alle ...


I OperetteKompagniets regi startede disse 30 dage med en eklatant åbenbaring ud i såvel violoncelloens uimodståelige univers som i den guidance, kun to af de allerfremmeste udøvere af samme kunne bidrage med. Vi benævner dem The BRANTELIDs, deres borgerlige navne selvfølgelig værende Ingemar hhv. Andreas (næstøverste billede th.). Far/søn-konstellationen er jo på ingen måde fremmedartet i vore kredse, og disse to lagde ekstra dimensioner på i præsentationen af hinanden og i de mangfoldige historiske anekdoter, der indkorperededes mellem numrene af Bach, Barriere, Popper, Albeniz, Gliere og Tchaikovsky i Metronomen denne søndag eftermiddag. Især sidstnævntes Rokoko-Variationer var et studie i virtuos behandling af et instrument og henviste publikum i en tilstand af hengiven taknemmelighed, og som var det en indædt førstegangsoplevelse.


Samme formiddag sang Thomas sin første Requiem af Fauré i en propfyldt Skt. Pauls Kirke (øverste billede th.), hvor præst Kathrine Lilleør og organist Frederik Magle samt stedets velklingende kantori kaldte til ekstraordinær højmesse. De to timer og et kvarter fløj afsted - sådan skal dét gøres!


Ugen efter lagde kulturhuset i det frederiksbergske atter matrikel til en både oplysende og humoristisk seance med den kulturelle alt-mulig-mand, Jacob Beck, da OperetteKompagniet for anden gang i sæsonen bød indenfor til event-serien, OperetteChat (næstnederste billede th.). Pianisten, instruktøren, manuskriptforfatteren og tekstoversætteren brillerede på sin vanlige facon ved ikke bare at besvare Thomas´ snørklede spørgsmål, men stille flere tilbage. Og således udvikledes netop dét, de to havde aftalt på forhånd på den bænk, der står ret placeret mellem deres to hjem ikke langt fra denne times åsted. De to med de mange kasketter gav prøver på hver deres danske udlæg af en kendt wieneriske arie - de fik endelig fyret Granada af, som de har prøvet på før op til et velgørenhedsarrangement, som dog måtte skrinlægges i sin tid på grund af den første nedlukning af riget - de samarbejdede sig gennem en udgave af Admiralens Vise fra HMS Pinafore som tribut til netop afdøde Jørgen Reenberg - og så fik vi lidt af et Sterbestelle, da denne weekends hovedperson tryllebandt os igennem en vals af Chopin.


Carol og Thomas joinede forces med prominente navne som Amin Jensen, Kirsten Siggaard og Susanne Elmark, da frimurernes stamhus på Blegdamsvej smed deres store årlige Julekoncert den sidste lørdag i november (nederste billede th. og øverste billede tv.). Repertoiret bestod af alt fra højtidens vidunderlige melodier til slagere fra operaen, operetten og musicalens verden. Næste dag gentog holdet hele molevitten i Odense Koncerthus (nederste billede tv.).


Underholdning i forbindelse med loger i Odd Fellow Palæet og sågar en årlig juleoptræden i et privat hjem er det også blevet til. Og på den sidste dag tændes der som bekendt op for HJEMMELEVERING med hele 15 stop over hele Sjælland - fortvivl dog ikke: Du kan stadig nå at komme med på ruten!


Nu forbereder vi en hjertevarm december, hvor der ikke skal mangle noget ...



(Billetstatus på Jul med New Fashioned i Lutherkirken d. 9. dec.: tæt på udsolgt ...

og til EKSTRAKONCERT: TisVilde i KøbenHavn med Koppel, Søn & Sjølin i Unitarernes Hus d. 16. dec.: 30 ledige pladser endnu!)


bottom of page