En hæsblæsende måned, hvor firmaet, det eneste professionelle af sin slags i landet, der varetager trefjerdedelstaktens interesser, skiftede hænder i ejerskabet. Thomas er nu ene `direktør-for-det-hele´ - og ved Sæsonpræsentationen d. 21. fremlagde han så OperetteKompagniets tiende og sit første bud på et program for kalenderåret 2024/2025 (billede th. i midten). Hele 9 gæster og 90 publikummer (udsolgt!) var mødt op i Metronomen på Frederiksberg, hvor det nye og det gamle gik hånd i hånd i løbet af eftermiddagen ... Seancen afsluttedes selvsagt med et glas af operettens egne bobler (billede th. øverst).
Weekenden inden blev der bundet en sløjfe om kvartetten af indeværende sæsons OperetteChats, der har givet insights i, hvordan musikbranchen fungerer, inden idéerne når selve scenen. Guitarist Allan Sjølin afløstes af instruktør Jacob Beck, hvorefter janitschar Jakob Weber fulgte, inden det blev pianist Christina Bjørkøes tur. Sidstnævnte fortalte om et liv på farten som en af landets mest efterspurgte instrumentale solister, og så gav hun eksempler på sin virtuose kunnen bag de sort/hvide tangenter. Dels med en af de smukke Intermezzi af Brahms, dels med verdenspremieren af Herman D. Koppels 50 korte Klaverstykker, opus 99, som hun i øvrigt netop har indspillet på Danacords udgivelse af bind 7 i serien, der sætter lup under Koppels værker. Der blev afsluttet med et dyk ned i den righoldige danske sangskat, da arrangementets to medvirkende slog pjalterne sammen og gav først Ranes vise fra festscenen i Drot og Marsk, derefter Schrader´nes I de lyse Nætter (billede tv. i midten).
Omtalte Koppel-album er i øvrigt blevet anmeldt, ikke i de danske aviser og magasiner såmænd, men flere steder i den internationale presse. Senest i et anerkendt tysk medie under overskriften "Ein Prophet, Ein Mann namens Larsen und ein grosser Elefant" med kærlig reference til hovedværket Moses, Sangen om Larsen og blot én af de ti håndfulde tituleringer af de små opfindelser, Herman dedikerede til sine børnebørn (billede tv. nederst).
Endvidere har forårets komme budt på musikalske andagter med far og søn side om side i Skt. Pauls Kirke i indre by (billede th. nederst), hvor Kathrine Lilleør prædiker vise ord, og organist Frederik Magle står for de virtuose præ- og postludier. Jonathan & Thomas tog også turen, i selskab med agent Morten Ernst Lassen, til Linz for at besigtige og høre deres ven og kollega, Carina Tybjerg Madsen, i rollen som Rosalinde i Flagermusen (billeder mf. og tv. øverst). Hun er netop blevet forlænget i det østrigske og gør det aldeles fremragende!
Glæd jer til maj, hvor både Tivoli og Zarzuelaen står på plakaten ... aldrig en kedelig stund i dette regi!
(Billetstatus på OperetteKompagniet i TIVOLI mandag d. 6. maj kl. 14 i Koncertsalen:
ikke mange pladser tilbage på gulvet nu ...)
Comments