top of page

RUNDT OM OPERETTEKOMPAGNIET


"Opera på Stranden" hedder kurset, der siden 2011 har været afholdt på Nyborg Strand Hotel.

Prominente navne som Kasper Holten, Henrik Engelbrecht og Lone Koppel (sidstnævnte mor til OperetteKompagniets medstifter, Thomas) har fortalt om deres liv og den kunstart, der har præget det så meget, ved begivenheden, der spænder over fire dage i oktober-måned. I år er turen kommet til trefjerdedelstakten i det østfynske - og netop Thomas Peter Koppel skal give et fem kvartér langt foredrag om den lettere genre, han har kastet sig over gennem en karriere på over 25 år nu.

Og med lettere menes ikke useriøs ... for det er jo sådan med al kunst, at tager man den ikke seriøst og under respektfuld behandling, vil den ikke tjene sit formål - om det så er at få publikum til at grine eller græde.

Operetten har haft det svært de senere år - ligget i klemme mellem operaens boom og musicalens indtog. Mange har ligefrem spået dens død - og "indenfor branchen" er der stadig en tendens til at se lidt ned på den ... man bruger ligefrem det håbløst forældet udtryk: "ikke finkulturel nok".

Men sagen er den, at "ude i det virkelige liv" er der en stor hang til valsens verden - og en hel ældre generation, der er vokset op med at lytte til Richard Tauber i radioen eller se Hans Kurt & Else Marie boltre sig i operettefilmene på det store lærred, har længe savnet "deres musik fra dengang".

Det er derfor, OperetteKompagniet nu er her - det eneste professionelle ensemble af sin art på disse breddegrader, der dykker ned i såvel det omfangsrige wieneriske arkiv som den populære danske sangskat, og bringer det ud til folket. Hvor end firmaet til bevarelsen af operettens ve og vel kommer nu om stunder, bliver det mødt af udsolgte sale, hvor der nynnes med fra sæderne og hele vejen hjem bagefter!

Alt dette fortæller tenoren om i sine foredrag, hvor han også gerne giver et par smagsprøver fra nogle af de udødelige arier af de store mestre: J. Strauss d. II, Lehár og Kálmán - dem med hhv. Flagermusen, Den Glade Enke og Csárdásfyrstinden, som OperetteKompagniet alle har sat op i deres helhed siden stiftelsen i 2015. Her har Carol Conrad, Thomas´ partner-in-crime, stået for de musikalske arrangementer for trio, som hun også er kapelmester for og som altid består af kyndige musikere fra Radiosymfoniorkestret og Det Kgl. Kapel. Koppel har taget sig af instruktionen af kolleger, der kommer fra den bedste skuffe herhjemme og suppleres med de største nysudklækkede talenter fra konservatorierne og Opera-Akademiet.

Thomas Peter Koppel har altid yndet også at "tale" med sit publikum, at være i såkaldt "øjenhøjde" med det - og det har han haft rig mulighed for at dyrke i den senere del af karrieren, hvor han jævnligt tager på operarejser med Best Travel og forbereder nysgerrige teatergængere inden de forestillinger, de skal opleve i f.eks. Berlin, Budapest eller Prag. Ved koncerter holder han sig heller ikke tilbage og med sin lystige facon og fortællerglæde, kommunikerer han operettens budskab ud til rækkerne.

Og han har noget at have det i ... Ved siden af et langt liv på Det Kgl. Teater, har han altid sat tid af til at koncertere flittigt. I 15 år var han den ene halvdel af det medie-døbte "Danmarks Nye Operettepar" med sopran Sofie Ottosen, de fik skrevet en operette-collage direkte til dem, de indspillede flere operette-albums i Ungarn under ledelse af Tamás Vetö, de var idémagerne bag Operettebåden der stadig sejler i Københavns kanaler under sommerens årlige Copenhagen Opera Festival - og nu er det altså all-in. Operetten er blevet en fuldtidsbeskæftigelse - for som OperetteKompagniets slogan lyder: "Operetten lever - Traditionen fortsætter!"

bottom of page