top of page

"CHACUN À SON GOÛT!"


OperetteKompagniet præsenterer

FLAGERMUSEN

- en operette i 2 akter af J. Strauss II

og dansk tekst ved OperetteKompagniet

Først var der Csárdásfyrstinden, så kom turen til Den Glade Enke og nu er det på tide, at OperetteKompagniet tager sig kærligt af FLAGERMUSEN – denne den vel nok mest populære operette overhovedet!

OperetteKompagniets tredje produktion i rækken har premiere på Teatermuseet i Hofteatret, dét omkring Christiansborg Ridebane, 29. september 2018 og spiller yderligere tre gange i hovedstaden – inden den drager ud på landsdækkende turné umiddelbart efter.

Den melankolske, små-pimpende Rosalinde og den fortravlede, fraværende Eisensteins ægteskab sejler, deres stuepige Adele lyver sig fri for at smutte til bal i én af fruens fineste rober, vennen af huset Dr. Falke pønser kun på hævn over en hændelse for år tilbage, den gale italienske sanger Alfred gaber konstant op ude i baggården og fængselsbetjenten Frank arresterer den forkerte!

Men så lægger Prins Orlofsky festsal til et ordentligt stemningsskifte – og opklaringen af de forskellige intriger kan gå i gang i selskab med en vært, hvis motto som bekendt er: ”Chacun à son goût!” Hele balladen slutter i fængslet, hvor tømmermændene melder deres ankomst – og vi skal have fundet ud af, om stumperne i forholdet mellem vort hovedpar kan samles op og reddes !?

Strauss d. Yngres FLAGERMUSEN er den med verdens vel nok bedste ouverture, den storslåede ”Csárdás” hvor vores heltinde for alvor træder i karakter – det er den med ”Urduetten”, den berømte ”Champagnesang”, ”Min Hr. Marquis!”, ”Brødresmå og Søstresmå!” og så er det den med ”Åh Gud, hvor det dog går mig nær ...”

Den ene skønne melodi efter den anden serveres på et fad – og af de bedste sangere og musikere, vi har herhjemme. Den altafgørende diva, Rosalinde, besættes på skift af den særdeles efterspurgte Signe Asmussen og det nysudklækkede kæmpetalent, Carina Tybjerg Madsen. Én af landets mest benyttede tenorer, Bo Kristian Jensen, tager sig af hendes mand, Eisenstein, alternerende med Teit Kanstrup, der netop har haft sit gennembrud på Det Kgl. Teater.

Den lyriske vidundersopran, Vibeke Kristensen, giver den som den kække stuepige, Adele, sammen med den fra FIGAROS efterhånden folkekære Lisbeth Kjærulff. Frederik Rolin, der gjorde et hæsblæsende indtryk som Danilo i Enken, har meldt sin medvirken som den, der sætter alle forviklingerne i gang, Dr. Falke - han portrætteres desuden af den unge, fremadstormende bariton, William Jønch Pedersen. Som rosinen i pølseenden er det lykkedes OperetteKompagniet at få to så stærke kort som Tuva Semmingsen og Andrea Pellegrini til at trække i bukserne som Prins Orlofsky.

Herudover medvirker direktøren himself, Thomas Peter Koppel, de unge komet-tenorer: Jonathan Koppel og Anders Christensen samt den hotte burlesque-pige, Denise Wencke Gjernøe.

OperetteKompagniets anden direktør, Carol Conrad, står for de musikalske arrangementer og er kapelmester for BatTrioen, der på skift udgøres af kyndige folk fra henholdsvis Radiosymfoniorkestret og Det Kgl. Kapel. Thomas Peter Koppel giver sig atter i kast med mis-en-scene - og koreografien er lagt i hænderne på kgl. balletdanserinde, Henriette Brøndsholm.

OperetteKompagniets målsætning er at udbrede trefjerdedelstakten herhjemme - at slå et slag for en lidt glemt teaterform. Mange har fra tid til anden ligefrem spået operettens død, men hvor end vi tropper op, mærker vi den helt specielle eufori og livsglæde, de charmerende valsetrin inspirerer - og netop dét er særligt vigtigt i disse år, hvor man konstant fodres med hurtige tilbud og det forbipasserende …Vi vil gerne være budbringerne for denne folkelige kunstart med alle dens vidunderlige og genkendelige melodier i dens videre færd for overlevelse!

Operetten lever – traditionen fortsætter …

- køb billetter eller læs også alt om fordelene ved et SÆSONKORT 2018/2019!

bottom of page