top of page

EN HYLDEST TIL KVINDEN!

Hanna Glawari & co. tog turen forbi Alsion i Sønderborg, Fredericia Teater og Slagelse Teater i weekenden - og spillede for 1650 mennesker.

Vi bringer her én af de vigtigere anmeldelser - nemlig fra en førstegangs-operettegænger i Fredericia Dagblad. Og hun blev vist bidt ...

Når man som jeg er novice ud i operettens finurlige kunst, er det med en hvis skepsis og blandede forventninger, man sætter sig på stolen i teatersalen. Forstår man teksten? Kan man høre hvad de synger? Bliver det en lang aften? Skulle jeg være blevet hjemme? – svaret er nej! Jeg forstod ikke alt hvad de sang, men for pokker hvor er jeg glad for, at jeg ikke blev hjemme, for handlingen den er ganske enkelt svær at misse og forrygende morsom i stykket, "Den Glade Enke". Tempoet er højt og spillerne fantastisk charmerende i hver deres rolle. Der er altså også en hvis charme i, at musikerne inddrages i stykket med fast plads på scenen.

Storbarmede kvinder med høje benløft i smukke kjoler og velsyngende mænd i tuxedos, der prøver at gøre sig kloge på kvinder, er hvad der venter dig bag salens mørkerøde forhæng. Forstår du dig heller ikke helt på kvinder, kan du her få et indblik i de 5 forskellige typer, der findes, og tillige få svar på, hvordan hver type skal håndteres – ikke dårligt hvis du spørger mig! Stykket er smukt og enkelt sat op - og leder dig igennem en hæsblæsende jagt på den smukke (og rige) enke, Hanna Glawaris hånd. Bejlerne er mange og det samme er intentionerne – et vaskeægte, godt gammeldags trekantsdrama mellem heltinden, hendes bejlere og ungdomskæresten, Danilo.

Og det er ikke kun kvinderne, der kan præstere høje benløft, også mændene sættes på prøve i stykkets måske mest morsomme scene til sidst på Maxim. Det skal opleves!

Anstændige kvinder, der ikke er helt, hvad de giver sig ud for at være, kærlighed og intriger. Aldrig tidligere har jeg siddet i en sal, hvor hele publikum var fuldstændig tryllebundet, højlydt nynner med på stroferne, som var det en koordineret del af stykket - ikke alle ramte de høje toner, ligeså flot som forestillingens sangere, skal det dog nævnes ...

Jeg smilede næsten lige så meget, som selveste den glade enke under forestillingen og er positivt overrasket over mit første møde med operetten – om Hanna Glawari fandt sig en ny mand at dele sin formue med, må I selv erfare jer!

Teateranmeldelse af forestillingen "Den Glade Enke" på Fredericia Teater d. 3/2-18. Medvirkende: Signe Asmussen, Frederik Rolin, Vibeke Kristensen, Bo Kristian Jensen, Thomas Peter Koppel, Anders Christensen, Jonathan Koppel, Denise Wencke Gjernøe. Enke-Trioen - kapelmester og piano: Carol Conrad, violin: Johannes Søe Hansen, violoncello: Ingemar Brantelid

Anmelder: Astrid Jakobi Wolff Madsen.

Den Glade Enke besøger 23 danske byer i denne sæson - dette var nr. 16. De sidste 7 ser således ud: Skanderborg 20. feb., Rønne 7. apr., Viborg 11. apr., Skive 12. apr., Roskilde 13. apr., Herning 19. apr. og Silkeborg 20. apr.

bottom of page