top of page

REESEN, NORMANN ANDERSEN & ALLE DE ANDRE ...

OperetteKompagniet har valgt at tage vor hjemlige populære kulturarv op i denne sæson - og sangskatten på disse breddegrader er omfattende, skulle vi hilse og sige ... I weekenden kan du danne dig et overblik over, hvor stort et operetteland Danmark rent faktisk er og læne dig tilbage og nyde magien - og dét i de mest oplagte historiske rammer på Hofteatret. Anekdoterne er mange og vil som altid blive leveret på lystig og uformel vis - vi varmer op hér ved kort at ridse to af de helt stores baggrund op:

Emil Reesen (1887-1964) var dirigent og komponist, der blev folkeligt kendt for den populære operette Farinelli fra 1942. Han foldede sin store musikalitet ud i alle genrer fra iørefaldende revysange til stemningsskabende filmmusik, balletter på Det Kgl. Teater og ledelse af store klassiske symfoniorkestre. Han var oprindelig uddannet pianist og debuterede i 1911 - men arbejdede de følgende år som restaurantmusiker, arrangør og kapelmester. I 20´erne studerede han i Paris, hvorefter han vendte hjem og stod i spidsen for Radiosymfoniorkestret. Samarbejdet med Danmarks Radio ophørte, da den temperamentsfulde Reesen rasede over en række begrænsninger, hans kontrakt gav ham. Få år senere skulle han dog blive knyttet til DR igen, nu som leder af juniorensemblet og konsulent for musikafdelingen - og som gæst dirigerede han atter symfoniorkestret. Han fik også lejlighed til at dirigere store orkestre som Wiener Symphoniker og indspille plader med Berliner Philharmonikerne. Han ledede København Koncertforenings Orkester, blev musikchef for Palladium og fra 1950 kapelmester ved Det Kgl. Teater. Reesen havde en forbløffende musikalsk hukommelse og beherskelse, der satte ham i stand til løbende at levere veldrejede partiturer. Han var desuden en særdeles dygtig instrumentator. Reesen stiftede og var i en årrække formand for Dansk Kapelmesterforening, ligesom han var formand for Fondet For Udgivelse Af Dansk Musik.

Kai Normann Andersen (1900-1967) var egentlig uddannet bankmand, men skulle ende med at skrive over 900 sange. Han blev en af de førende danske komponister i første halvdel af det 20. århundrede. Han bidrog først og fremmest til film og revyer med iørefaldende melodier. Landmandsliv og Mød mig på Cassiopeia satte ham for alvor på kortet - og så var der jo både Liva Weel og hans hustru Ellen Gottschalch (stående bag sin mand på billedet), som han komponerede livligt til. Normann Andersen var særdeles produktiv - og den dag i dag nyfortolkes hans sange til stadighed af tidens prominente kunstnere. Et udvalg af hans tidløse musik blev optaget i Kulturkanonen i 2006.

DANSKE OPERETTEPERLER, lørdag d. 28. & søndag d. 29. oktober 2017, begge dage kl. 17.00 på Teatermuseet i Hofteatret. Medvirkende: Signe Asmussen, Elsebeth Dreisig, Bo Kristian Jensen, Thomas Peter Koppel & Perle-Trioen, ledet af Carol Conrad. GANSKE FÅ BILLETTER!

bottom of page