5 SKARPE TIL OPERETTEKOMPAGNIETS CO-FOUNDER OG MUSIKALSKE LEDER, CAROL CONRAD:

31.08.2015

 

Hvorfor skal vi høre operette i dag?

- Udover operetten indeholder den mest livgivende og festlige musik med velkendte melodier, nærmest klassiske evergreens, man ikke kan lade være med at nynne på - står den for flere unikke kvaliteter. Dansen spiller selvfølgelig en væsentlig rolle - valsen, csardasen - og så introducerede Kálmán foxtrotten indenfor genren, efter han flygtede til USA og blev dér til sine dages ende. Han glemte dog aldrig sit hjemlands musik, hvor den meget rytmiske puls er essentiel (lidt ekstra marcato på to-slaget i trefjerdedelstakten osv.) - og så må musikerne gerne rive i strengene, så det ungarske og sigøjnerske temperament virkelig kommer frem. De store operettekomponister - Lehár, Kálmán og Strauss, men også den lidt oversete Stolz - kunne virkelig skrive melodier, der til denne dag lever og bliver ved med det. Førstnævnte siges jo ligefrem at være operettens Puccini.

 

Hvordan vil I hæfte en ny generation på operette-traditionen?- Det er så vigtigt at få de næste generationer i teatret i det hele taget og dét så tidligt som muligt, så de vænner sig til den helt specielle kultur og magiske miljø, denne verden byder på. De fodres konstant med ny udvikling ude i samfundet - herinde udvikles de på en helt anden måde. I salens mørke kan alt ske, man bliver taget imod af en eventyrlig stemning - og en historie fortælles og udspilles akkompagneret af musik og sang, levende og helt tæt på! Det er fint med outreach og skole-optrædender, men vi SKAL introducere de unge for den rigtige scene i teatret. Vi i OperetteKompagniet vil gøre tilgangen lidt nemmere - dels synges der på dansk, dels har vi en konferencier, der på lystig vis guider publikum igennem løjerne. Og så vil vi introducere alvorlige rabatter, hvor bedsteforældre kan tage deres børnebørn i hånden og få en oplevelse sammen.

 

Hvorledes har du sammensat Csárdás-trioen og arrangeret musikken dertil?

- Csárdás-trioen består af nogle af de bedste musikere på deres instrumenter og indenfor netop denne stil. Den russiske violinist, Anton Lasine, er den fødte spillemand og har den slaviske musik i blodet. Det særlige tyske islæt kommer så fra Juliane von Hahn på cello - og den internationale opstilling fuldendes med min amerikansk/danske baggrund. Musikken er ikke kun en stor symfonisk udskejelse - faktisk er den udformet i mange forskellige mindre besætninger. Og vores kammerversion bliver endnu et led i salon-traditionen.

 

Hvilke operetter kunne være i støbeskeen de kommende år?

- Der er et helt arkiv at dykke ned i - og Thomas og jeg erfarer på vore mange ture ud i landet, at folk udmærket véd, at operette er meget mere end de "to store", Flagermusen og Den Glade Enke. De synger med på Zarewitsch, Paganini, Wienerblod - og sågar arier af Künneke og Kattnigg! Det er bare om at komme i gang. Vi planerer også co-produktioner med et andet kompagni, som så vil være et lidt større galla-foretagende. Og lur mig, om vi ikke kunne finde på at bestille en helt ny, moderne operette ...?

 

I bruger operasangere i jeres cast?

- Musikken og sangen er i højsædet i vor opsætninger, så kravene til sangerne er store! Man må ikke undervurdere de tekniske og klangmæssige udfordringer, der ligger i disse roller. Vi har stablet en stjernebesætning på benene, der samtidig virkelig kan spille og portrættere deres figurer. Jeg glæder mig sådan til at arbejde sammen med og præsentere denne helstøbte rolleliste.

 

 

 

 

 

 

 

Carol Conrad er født i Chicago og uddannet ved The University of Southern California og The Juilliard School of Music i New York, hvor hun akkompagnerede så prominente navne som Luciano Pavarotti, Leontyne Price, Yo-Yo Ma og Wynton Marsalis. Siden 1993  har hun virket som repetitør på Det Kgl. Teater, Det Ny Teater, Den Jyske Opera og Danmarks Radio for blot at nævne nogle få. Carol optræder som solist og kammermusiker overalt i Danmark, det øvrige Skandinavien, Tyskland, Frankrig og USA og er desuden en anerkendt musikalsk arrangør samt producer i forbindelse med alskens CD-indspilninger. Carol har modtaget et utal af priser og er sammen med Thomas Peter Koppel  nu altså stifter af OperetteKompagniet.

 

Elsker du også operette??  Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev, får du løbende nys om, hvor i landet, vi spiller - og hvad vores planer er for fremtiden. Hér får du også særlige rabatter med meget mere!

Please reload

© 2015-2019 OperetteKompagniet ApS
 

Jorcks.jpg