top of page

OPERETTEKOMPAGNIETS CO-FOUNDER, THOMAS PETER KOPPEL, TALER UD:

​​

"Operetten må aldrig undervurderes. Den kræver en særlig stilfornemmelse, en elegance og masser af positiv energi. For slet ikke at nævne en solid cast og musikere, der er villige til at rive lidt i strengene. Er disse ingredienser ikke tilstede, kan man lige så godt lade den være. OperetteKompagniet vil bringe trefjerdedelstakten tilbage på kortet og ordentligt ind i det nye årtusinde!"

Og Thomas Peter Koppel bør vide, hvad han taler om. Han blev sammen med sopran, Sofie Ottosen, udråbt som "Danmarks Operettepar" gennem 15 år. De begik operette-collagen, Hjerter i Valsetakt, der spillede for fulde huse overalt i landet - de søsatte den stadig så populære Operettebåd under Copenhagen Opera Festival - og de tog til Ungarn i 2 omgange med den karismatiske dirigent, Tamás Vetö, og indspillede CD´er med alt godt fra genren. Thomas har desuden medvirket hver gang i de desværre alt for få opsætninger, der har været på repertoiret hos de større institutioner de sidste 20 år: Flagermusen og Den Glade Enke på hhv. Det Kgl. Teater og Det Ny Teater.

"Danmark har en rig operette-tradition - og Danmark har publikummet! Det mærker vi jo, hvor end vi tropper op. Og folk er udmærket klar over, at operette er andet end de "to store". Der bliver nynnet med på melodier fra Zarewitsch, Paganini, Smilets Land. OperetteKompagniet vil opfylde det behov, der er så udtalt, grave ned i arkivet og hvert år sætte en ny folkekær titel op på Hofteatret, mens dén fra sæsonen før sendes på turné rundt om i landet."

"Vi fortsætter også med vores Nytårskoncert, der er løbet over scenen de sidste 12 år, først i Odd Fellow Palæet og siden på Hofteatret - og er blevet lidt af en Københavner-begivenhed med 3 udsolgte eftermiddage hver januar. Og så har vi planer om enkelte større galla-opsætninger i samarbejde med andre kompagnier - og jeg kan garantere, de hverken bliver regi-teater eller foregår på pissoirer!"

"Genkendelighed er så vigtig en bestanddel af denne verden. Vi glæder os til kjolerne og til valsen, når vi går ind for at opleve operette - ligesom vi gør til den vidunderlige musik, der lever videre fra dengang, der kun var én radiokanal. Det er så op til os at nå ud over scenekanten, fylde hjerterne og trække på smilebåndene. Forventninger er til for at indfrie - og så kommer det selvfølgelig til at skinne igennem, at vi gør det her, fordi vi elsker det og slet ikke kan lade være!"

Thomas er ud af den musikalske Koppel-familie og stod allerede på scenen som 8-årig i Gianni Schicchi på Sydney-Operaen. Den egentlige debut fandt sted i 1994 som Tamino i Tryllefløjten med Det Unge Operacompagnie. Han har været ansat på Det Kgl. Teater i over to årtier og har over 40 såvel lyriske som mere buffo-orienterede partier på samvittigheden. Adskillige uropførelser er det også blevet til, bl.a. i titelrollen som Angelo af Lars Klit og fornylig som Egil i Andy Papes børneopera, Draken Kjetil. Thomas har en rig koncertvirksomhed og er at finde på flere cd-udgivelser, senest Passione - en samling italienske slagere fra støvlelandets sangskat med OperetteKompagniets medstifter, Carol Conrad.

"Carol og jeg har et langt samarbejde bag os og vi har længe tænkt på dette koncept. OperetteKompagniet skal stå for semi-iscenesatte opførelser i salon-traditionen, hvor sangen og musikken er i højsædet - en konferencier guider lystigt publikum igennem løjerne - og på forscenen spiller aktørerne igennem i en sprudlende rus. Vi tænker meget ens, både musikalsk og administrativt, Carol og jeg - og vi glæder os usigeligt til at præsentere vores første produktion, Kálmáns Csárdásfyrstinden, 4 gange på Hofteatret til oktober."

Elsker du også operette?? Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev, får du løbende nys om, hvor i landet, vi spiller - og hvad vores planer er for fremtiden. Hér får du også særlige rabatter med meget mere!

bottom of page