top of page

MEDVIRKENDE

12. september 2021

THOMAS PETER KOPPEL

"Vær ikke kræsen - Kunstner og Iværksætter"

10. oktober 2021

SOFIE ELKJÆR JENSEN

"Når Tæppet går op ..."

14. november 2021

ERIK ASCHENGREN

"Fra et Liv med Dans"

20. februar 2022

LARS ANDERSEN

"Min Teaterhistorie"

20. marts 2022

LISE-LOTTE NIELSEN & INGEMAR BRANTELID

"Livet i Graven og Døden på Scenen"

3. april 2022

GERT HENNING-JENSEN

"Sangen har Vinger - et Liv med Musik"

nyt navn   8. maj 2022

CHRISTIAN CONRAD

spiller Klaverværker

26. juni 2022

HENRIETTE BRØNDSHOLM

"Mit Liv i Den Kongelige Ballet"

ny dato   7. august 2022

LONE KOPPEL & BJÖRN ASKER

"Liv og Karriere"

Foredrag
2021/2022

 
Søndage kl. 12.00
Metronomen
Godthåbsvej 33, 2000 Frederiksberg

THOMAS PETER KOPPEL er medstifter af og sanger, dramaturg og instruktør i OperetteKompagniet. Nu kan han også kalde sig forfatter. “Vær ikke kræsen - Kunstner og Iværksætter” er en indgående og ærlig selvbiografisk fortælling, der vil blive læst op fra og åbenbarer ikke så få anekdoter både på og bag scenen.

 

SOFIE ELKJÆR JENSEN er en af vor tids førende sopraner og går i øjeblikket fra den ene hovedrolle til den anden på Det Kongelige Teater. Hun vil fortælle, hvad der sker, og hvad der skal til, “Når Tæppet går op …” Som 8-årig trådte hun op på Krabasken i hjembyen Slagelse, og i 2010 debuterede hun ude på Operaen som Papagena i Tryllefløjten.

ERIK ASCHENGREN er ballettens grand old man. Han grundlagde faget Dansens Æstetik og Historie på Københavns Universitet, har undervist balletbørnene på Det Kongelige Teater og både været anmelder af og skrevet bøger om sit favoritemne. Passionen lyser ud af ham i “Fra et Liv med Dans” og smitter umiskendeligt af.

LARS ANDERSEN er ud af en håndværkerfamilie. To oldefædre var skræddere, og ligeså Lars. Kostumerne i Flagermusen og Den Glade Enke på Det Ny Teater var af en anden verden. Han broderer og decouperer, når han ikke renoverer i hjemmet. Historie og teater har en særlig interesse. I “Min Teaterhistorie” stifter vi bekendtskab med hans helt egen unikke af slagsen.

LISE-LOTTE NIELSEN var i over 25 år en bærende kraft i Det Kongelige Teaters solistensemble. Hun har altid haft en kærlighed til revyen også og fortolkede Kaj Normann Andersen lydefrit. For hende går det fine og det folkelige, det seriøse og det humoristiske hånd i hånd. Kollega fra Kapellet og nær ven, INGEMAR BRANTELID, er med, når den står på beretninger om “Livet i Graven og Døden på Scenen”, og mon ikke han har taget sin cello under armen?

GERT HENNING-JENSEN læste oprindelig medicin, men talentet var så indlysende og stemmen så velsmurt, at det kun kunne gå én vej. Udover København har Covent Garden, Metropolitan, Paris, Berlin og Salzburger Festspiele siden haft fingrene i ham. I “Sangen har Vinger - et Liv med Musik” skal det blive interessant at få et indblik i en omfartende karriere som tenor.

CHRISTIAN CONRAD er søn af Carol og har netop bestået sin optagelse til Det Kgl. Danske Musikkonservatorium med bravour. Musikkens kraft, genernes umiskendelige indflydelse, et gennembrud ... En helt særlig dag i OperetteKompagniets historie - med værker af Rachmaninov, Debussy, Chopin og Mozart.

HENRIETTE BRØNDSHOLM dansede af på nationalscenen på selve sin 40-års fødselsdag efter en lang og strålende karriere såvel dér som internationalt. Og så er det hende, der står bag dansetrinene i OperetteKompagniets produktioner. I “Mit Liv i Den Kongelige Ballet” kommer vi helt tæt på, hvad man skal igennem for at begå sig i tåspidsskoene.

LONE KOPPEL & BJÖRN ASKER bar det dramatiske operarepertoire hvert sit sted gennem en halv menneskealder, henholdsvis i København og Stockholm. Udlandet havde også bud efter dem, og de traf hinanden på de skrå brædder. Resten er historie, som man siger. I “Liv og Karriere” skal vi høre, hvordan man får det hele til at gå op i en højere enhed, både professionelt og privat.

VARIGHED: 1 time

bottom of page