top of page

JANUAR i kompagniet - må man croone dér ..!?


Nytårsmåneden inkluderede et farvel til en institution i OperetteKompagniet
Nytårsmåneden inkluderede et farvel til en institution i OperetteKompagniet

Det forløb på mange måder som altid - `same procedure ...´ Det store event på Bremen Teater og så ellers afsted på landevejen med showet. I denne sæson faktisk med tre forskellige af slagsen, idet nogle enkelte teaterforeninger i forvejen havde sat sig på BRAGet fra arkivet, andre på den koppelske dramaturgi. I alt trådte OperetteKompagniet op i ni forskellige byer inden for årets første tre uger, alle så godt som udsolgte, og fire datoer mere venter i februar.


Det er med andre ord højsæson for aktiviteten i det lille foretagende, der alle dage ikke har lagt skjul på, at det er til for at sætte og bevare trefjerdedelstakten på kortet. Nu er der jo også taktarter af denne dur i vidtforgrenede genrer omkring operetten, skal man huske. Kunstarterne er til for at inspirere hinanden, og firmaet her har gennem sin første dekade endvidere klart gjort opmærksom på, via pålidelig og grundig research og programlægning, at slå et slag for, hvad der ligger såvel før og efter som ved siden af vores foretrukne beskæftigelsesform - hvad der har gjort og gør operetten til operetten, så at sige. Det er også værd at komme i hu, at er alt som det plejer, går vi glip af noget andet godt ...


Starten af 2025 var så også en invitation for de delte meninger, hvad angår præcis ovennævnte. Jazz´en blev nærmest skeptisk modtaget, som helt tilbage til dengang den oprindeligt dukkede op fra ovre på den anden side af Atlanten ... Alene dét en kuriositet - dertil kan det undre, at de hævede øjenbryn ikke er kommet os til del langt tidligere i vor korte historie.


For vi har sådan set haft opera og musical på plakaten kontinuerligt, og vi har søgt indsigt i både de franske, spanske og, ja, de danske svar på den wieneriske etikette. Vi har med Koppel & Søn synger De STORE Mestre indlemmet lieder, sange og viser, Bach, Beethoven og Brahms plus en hel del flere, Mozart og hans syngespil, i repertoiret. Vi har endda tilladt os at dykke ned i Koppel-generationernes mangefacetterede tilgange til musikkens verden. Filmpartiturer, Buena Vista, Disney, fodboldsange, pop helt op til nutidens hitlister har sågar været repræsenteret eftertragteligt.


Og så har vi faktisk croonet løs from day one. Tilbage i 2015 frekventerede de herrer fra Old Fashioned Frederiksberg Slot, akkompagneret fra stedets fine hvide flygel. De blev hurtigt populære, og det resulterede i en yderligere opadgående tendens efter julerierne samme sted. I 2018 kom turen så til den gamle Mercur-bygning, hvor et nyt år blev skudt ind med et mindre band, bestående af strygere, slagtøj og piano.


En udskiftning i den syngende trio foranledigede en ny titulering - New Fashioned tog alle med storm. Efter coronaen indtog den helt friske konstellation matriklen ved Vesterport endnu engang - det komplette katalog af evergreens var der stadig, og supplementet talte slagere som Neil Sedakas Oh! Carol og Frankie Vallis uimodståelige Can´t Take My Eyes Off You. Charles Aznavour, Andy Williams, Elvis Presley, Mario Lanza og lignende var tillige med. Og det fulde hus krævede mere ...


Det kom så belejligt ved Københavner-begivenheden fornylig. NewFashTrio med de eklatante virtuoser, Nikolaj Bentzon bag de sort/hvide tangenter, Allan Sjølin i selskab med adskillige sprøde, ottetalsformede strengeinstrumenter og Jakob Weber som det sikre anker i rytmegruppen, leverede en stilrigtig suono og metrik til drengene på barstolene. Præcis som Frank `Ol´ Blue Eyes´ Sinatra slog sig sammen med Count Basie, Quincy Jones og the likes. Her i langt mindre format velsagtens, men altså endelig med en dedikeret og helt rigtig approach til lige netop, hvad dette univers kalder på ...


Tuva Semmingsen fuldendte med en tæt på kemisk swingende forbindelse til maestroen, der frembragte stjernestunder som On A Clear Day, La Vie en Rose og There´s Such A Lot Of Living. Men skal vi endelig kategorisere, stoppede det jo ikke ved hverken jazz eller `The Chairman of the Board´s´ ekskursioner ud i big band-dimensionerne denne eftermiddag.


I hvilken kasse hører Bo Kristian Jensens flirt med den hawaiianske Ukulele Lady f.eks.? Eller Thomas´ fortolkning af den argentinsk-fødte Carlos Gardels El dia que me quieras? Jens Søndergaard sang musicalbaskeren Stjerner fra Les Misérables med en operasangers fulde rækkevidde. Over The Rainbow, Be My Love, Love Me Tender, The Girl From Ipanema - tilhører de ikke hver sin boldgade? Eller behøver vi overhovedet gøre status? Men skulle vi endelig tage det op, kan vi uden omsvøb skilte med, at alle programsatte punkter i og for sig stammer fra den klassiske musik og operaen, ja, læner sig allertættest op ad operetten!


Nej, der trakteredes ikke med hverken Champagnegaloppen, -sangen eller -arien, Drikkevisen, Schwipslied eller Brindisi lige mellem 15.00 og 17.15 søndag d. 5. januar 2025 - men hvor tit er vi ikke i berøring ellers med slige velkendinge i dette fora? Vi når nok det hele, og dét i rigt mål. Det lå os snarere på sinde at pakke arrangements koncept ordentligt ind i den rammefortælling, der tilkendegav: `Now you see us, now you don´t ...´ Endog med procenter i blodet.


Tæppet går, og den senest ankomne dreng i klassen sidder i ensom majestæt ved sit klaviatur til tonerne af Airmail Special - der går ikke længe, før først janitscharen, siden guitaristen joiner, og sammen blender de hurtigt i en elskelig fusion. Én efter én entréer så de to tenorer og baritonen, for blot at fordufte lige så hurtigt et par timer senere med krystalglas i hånden som de sidste bargæster i Angel Eyes. Det velkendte rullebord med de boblende drikkevarer var så sandelig present - propperne sprang bare til barbershoppen forinden, Goodnight Sweetheart, denne gang. Musikerne rejser sig, giver hinanden `high fives´ ovenpå veloverstået dåd og forlader tillige etablissementet.


Hvad var lige det, der skete der? Det var det umiddelbare spørgsmål, der genlød med lige dele forundring, finurlighed og festivitas, forhåbentlig ikke ligefrem forargelse - alt efter hvor man befandt sig i forventningerne og i nu´et. Én foreslog navneforandring til `croonerkompagniet´ - men så kan vi jo nærmest ikke bestille andet, selvom vi er tilhængere af, at `kært barn har mange navne´. Sæsonprogrammet går som bekendt generelt i alle retninger. Valsen, polkaen og galoppen skal nok returnere - om ikke andet fås de med sikkerhed hjemme på skærmen fra den berømte Musikverein eller i anden sammenhæng med et stort lokalt landsdelsorkester. Tænker også, hvor mange udøvere skal gå ledige rundt, blot fordi deres kunstgreb ikke er ønsket i den forudindtagede traditionelle hyldest på denne tid af året? Radioens Big Band stemte såmænd i med selvsamme valg af koncept i en anden ende af byen.


`Spoiler alert´: Næste vinter bliver i varietéens tegn, når Solitudevej ... og alle de andre Revy- & Filmperler, efterfølgeren til Det´ lunt i Nat - Danske Operetteperler, fejer over scenen som et batteri af oplysende raketter. Igen noget ganske andet - og som kun OperetteKompagniet kan det. Vi kan slet ikke lade være jo ... Og vent: På Seniorernes Dag til juni er BRAGet, i nystrøget beklædning, såmænd atter tilbage!


Tak til NEW FASHIONED ... Et dybere lag, der måske ikke lige strejfede den hurtige `anmelder´ ude på plyssæderne, var, at dette også var afslutningen på en æra! Vi håber, I nød seancen - den kom i al fald i mål med et stilistisk cadeau. Som fortjent. Og hvad er det nu, de synger i sangen til allersidst? " ´xcuse us, while we disappear ..."



"Et overdådigt show, vi var vidne til!"


"Den ene tryllebandt os, og så var det den andens tur, og så den tredjes ... det blev bare ved!"


"Ny lyd, nye rytmer. Tak for vi ikke fik lov til at sidde stille ét eneste øjeblik! Vi blev 10 år yngre ..."


"Jeg tænkte: må det aldrig stoppe!"


"En helt igennem fantastisk oplevelse! Vi skal nyde hvert sekund af disse budbringeres konstant givende adfærd og formåen ..."


"De går fra det ene til det andet - med lige dele kvalitet. Og vi er de heldige modtagere!"


"Den kærlighed, I har til hinanden, respekt og omsorgsfuldhed, glæde, sjov og fabelagtig dygtighed flød over scenekanten.

Til alle os. Det gik lige i hjertet. Man blev fyldt op af ro og skønhed ..."


"Så rørende en eftermiddag ... men ... mærkede jeg rigtigt? Er det slut med favoritterne? Var det dét?

`The drinks and the laughs were on you ...´ De MÅ komme tilbage!"



Næste event:

De FØRSTE 10 år for år

Søndag d. 23. februar kl. 14 i Metronomen

Vibeke Kristensen, Thomas Peter Koppel & Irene Hasager

  • ren operette + vi gi´r et glas!

TÆT PÅ UDSOLGT!

Comments


© 2015-2024 OperetteKompagniet ApS
 

csm_dmflogonavn_roed_ae01aadec3.jpg
IMG_5797.PNG
IMG_5570.jpg
IMG_5568.jpg
bottom of page