"HVAD SKAL DU SYNGE, NÅR DU BLI´R 60?"

25.03.2019

 

 

Elsebeth Dreisig er uddannet dels på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, dels hos de internationale sangere, Ileana Cotrubas og Ingrid Bjoner. Under studietiden sang Elsebeth alle Mozarts lyriske sopranpartier med Det Unge Operacompagnie - et foretagende, hun var med til at stifte, ligesom hun senere var med konceptet, Dogme Opera. En fastansættelse på Den Jyske Opera fulgte - et samarbejde, der har varet ved til den dag i dag og resulteret i store roller som Violetta i La Traviata, Cio Cio San i Madame Butterfly, Mimi i La Bohème, Micaela i Carmen, Ann Truelove i Lastens Vej, Eliza i My Fair Lady og Hanna Glawari i Den Glade Enke. Elsebeth har også været tilknyttet Egnsteatret Undergrunden, Den Anden Opera, Århus Sommeropera, Malmö Operaen og Det Kongelige Teater. Hun er en ofte-benyttet koncert- og oratoriesolist med landsdelsorkestrene og så medvirker hun på indtil flere studie-indspilninger. Elsebeth har modtaget æreslegatet fra Solistforeningen af 1921, Ellen Gilberg & Eyvind Islandys Rejselegat og Operaens Venners Pris for årets præstation 2017. Hun kom i stald hos OperetteKompagniet i sidste sæson som (igen) Hanna Glawari i Den Glade Enke og i showet, Danske Operetteperler.

 

 

     Elsebeth, du har jo haft gang i en enorm karriere i over 25 år nu - kan du udpege nogle absolutte highlights?

     Debuten, Ann Truelove i The Rake´s Progress af Stravinsky, som også betød starten på mit lange venskab med dirigenten Tamàs Vetö. Det var et møde, som har betydet rigtig meget for den, jeg er i dag. La Traviata i rollen som Violetta. Og La Bohème, BÅDE som Musetta og Mimi - der var en årrække, hvor jeg ikke syntes, det var gået godt, hvis jeg ikke mindst én gang i sæsonen havde sunget én af de to damer! Den glade Enke på Det Kongelige Teater. Og så ikke mindst Cio-Cio-San i Madama Butterfly, som jeg har lavet i fire forskellige produktioner.

 

     Din fortrinsvis lyriske sopran har også håndteret det bredere fach aldeles glimrende - hvad er hemmeligheden?

     Ja ... det er jo min hemmelighed! :-) Men tiden og en god teknik er et godt bud, tror jeg ...

 

     Hvilken rolle har operetten spillet på cv´et?

     STOR! Som nævnt har jeg lavet Hanna Glawari i Den Glade Enke - udover på Det Kongelige Teater, også på Den Jyske Opera og med OperetteKompagniet. I det hele taget har operette-melodier spillet en stor rolle på koncertrepertoiret. Da jeg her for kort tid siden sprang ind som Rosalinde i Flagermusen på Operaen, var der en pianist, der sagde: "DETTE bliver din “pension”..."

 

     Er der forskel på at synge opera og operette?

     Ikke sangteknisk, nej!

 

     Hvor er du og din stemme på vej hen på dette tidspunkt i livet? 

     Godt spørgsmål og faktisk bliver jeg helt rørt over at skulle svare, fordi Tamàs spurgte mig om det samme i bilen, da jeg kørte ham hjem fra Frederiksborg Centret i Hillerød, hvor vi spillede Kleopatra med Den Jyske Opera, i fredags. Han sagde: “Elsebeth, du bliver bedre og bedre hver gang, jeg hører dig. Hvad skal du synge når du bliver 60 år?”

 

 

Sangerportræt: Elsebeth Dreisig

foregår på Frederiksberg Slot lørdag d. 4. maj, kl. 16.00.

Der er kun 15 billetter tilbage ...

 

 

www.operettekompagniet.dk

Please reload

© 2015-2019 OperetteKompagniet ApS
 

Jorcks.jpg